نظرات همکاران راجع به بازدیدهای دکتر اکرامی از قسمت ها

 

سه شنبه 1 تیر1389 ساعت: 8:50

 

توسط:عضو شورای صنفی کارکنان

با سلام به همکاران گرامی
با توجه به نظراتی که در این موضوع آمده نسبت به موضوعات دیگر این وبلاگ
می توان نتیجه گرفت که جلسات معاون محترم اداری مالی دانشگاه با کارکنان خنثی بوده که هیچ نظر مثبت و منفی ندارد
لذا بر این اساس سوال از معاون محترم پیش می آید که هدف از تشکیل جلسات خنثی با صرف ماهها وقت و انرزی چه بوده است!؟

 

اقای دکتر اکرامی در بازدید های خود اگر نتوانند در رفع مشکلات و ایرادها و تناقضاتی که کارکنان می گویند مفید بوده و اقدامی انجام دهند صرف این میهمانی بازی و چای خوردن دسته جمعی کارکنان با ایشان چه سودی دارد ؟ جناب اقای دکتر اکرامی تقاضا دارم پاسخ مناسبی بدهید تا بدانیم اصلا این سایت و مطالب ان را ملاحظه می فرمایید یا خیر ؟

یکشنبه 9 خرداد1389 ساعت: 9:34

توسط:همکار

نظری که به حساب نیاد بهتره که داده نشه . تا مسولین شبها با خیال راحت تری بخوابند. این همه تو مطالب قبلی نظر داده شد کسی گفت خرت به چند من ؟

بخشنامه جدید دولت درباره حقوق و فوق‌العاده کارمندان

بخشنامه جدید دولت درباره حقوق و فوق‌العاده کارمندان
بخشنامه جدید دولت در مورد حقوق، فوق العاده ها، مرخصی های استحقاقی کارمندان و نحوه شناور بودن ساعات کار ادارات ابلاغ شد.
تاریخ درج: 



به گزارش کارمندنیوز ، وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک اخیرا در جلسه ای به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری و به استناد ماده 100 قانون مدیریت خدمات کشوری، آئین نامه اجرایی مواد 84، 86، 87، 90، 91 و 93 قانون مدیریت خدمات کشوری را تصویب و پس از تائید رئیس جمهوری ابلاغ کردند.

طبق آئین نامه مرخصی موضوع مواد 47 تا 49 قانون استخدام کشوری مصوب سال 46 و اصلاحات بعدی آن در اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری که در این آئین نامه به اختصار "قانون" نامیده می شود، با لحاظ شرایطی که در ذیل اعلام می شود، تنفیذ شد.

بر این اساس کارمند می تواند حقوق و فوق العاده ها مربوط به ایام مرخصی های استحقاقی استفاده نشده خود را در زمان بازنشستگی با رعایت ماده 84 قانون مطالبه یا تقاضا نماید. مانده مرخصی مذکور در احتساب سابقه خدمت دولتی وی ملاک عمل قرار می گیرد. همچنین تمام حقوق و فوق العاده های مربوط به کارمند بابت مرخصی استحقاقی به وزارت قانونی وی پرداخت خواهد شد.

همچنین دستگاهها مکلفند مفاد دستورالعمل شماره 15 سازمان امور اداری و استخدامی کشور(سابق) راجع به ملبوس را برای کارمندان که در اجرای ماده 53 قانون استخدام کشوری مصوب سال 45 تهیه شده است را اعمال نمایند. هرگونه تغییر و اصلاح دستورالعمل مذکور، مستلزم پیشنهاد دستگاه و تائید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور است.

دستگاههای اجرایی می توانند در چارچوب ساعات کار موظف هفتگی موضوع ماده 87 قانون با توجه به شرایط محیطی و اقلیمی و نوع کار و ماموریت موظف سازمانی، نسبت به شناور نمودن ساعات کار اقدام نمایند.

شناور بودن ساعات کار دستگاههای مذکور بنا به پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه اجرایی و تائید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، به تائید شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی خواهد رسید.

میزان ساعت تدریس معلمان و اعضای هیئت علمی در چارچوب طرحهای طبقه بندی مصوب شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی با هماهنگی مراجع ذی ربط خواهد بود.

در اجرای ماده 90 قانون دستگاههای اجرایی مکلفند شرح وظایف کارمندان خود را تهیه و با ذکر مشخصات و مسئولیت سازمانی آنها در سر درب اتاق آنان نصب کنند تا ارباب رجوع در چارچوب اختیارات و مسئولیت قانونی آنها مطالبات خود را پیگیری نمایند.

هرگونه قصور و کوتاهی از انجام وظایف و بی اعتنایی به مطالبات قانونی ارباب رجوع موجب اعمال تنبیهات اداری برای کارمندان خاطی خواهد بود.

مدیران و سرپرستان کارمندان موظفند شرایط و بسترهای لازم برای حسن انجام کار کارمندان خود را فراهم نمایند و در صورت لزوم یکی از کارشناسان مجرب و امین و مورد اعتماد کارمندان حوزه سرپرستی خود را به عنوان بازرس انتخاب نمایند.

اعمال بازرسی های مستمر داخلی توسط بازرسان معتمد و متخصص و یا مجازاتهای اداری و یا صدور حکم قضایی در قبال تخلف انجام شده بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب سال 72 و رویه های هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری در چارچوب دستور العملی خواهد بود که به تائید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور خواهد رسید.

دبیرخانه شورا نیز در معاونت مذکور تشکیل می شود و انجام بررسی های لازم در مورد موضوعات پیشنهادی و ارائه نظرات مشورتی و جمع آوری و ارائه اطلاعات و مستندات مورد نیاز شورا، همچنین تنظیم دستور جلسات، تهیه صورت جلسات و ابلاغ مصوبات شورا به عهده آن دبیرخانه خواهد بود.

شورا می تواند برای انجام کارشناسی وظایف خود کارگروههای تخصصی تشکیل دهد و شرح وظایف و ترکیب اعضای این کارگروه های به تصویب شورا خواهد رسید.

تعطیلات تابستانی

بسمه تعالی

امسال ماه مبارک رمضان در فاصله زمانی ۲۱مرداد تا ۱۸ شهریور قرارمی گیرد لذا با توجه به توقف مسافرتهای تابستانی در این ماه عزیز و این که فلسفه اصلی تعطیلات تابستانی رفتن به مسافرت است خواهشمند است در این مورد و یا به طور کلی در ارتباط با تعطیلات تابستانی و مسافرتهای تابستانی در دانشگاه نظرات ارزشمند خود را از طریق این وبلاگ به مسئولین محترم دانشگاه منتقل نمایید.  

بازدید های دوره ای دکتر اکرامی از واحدهای مختلف دانشگاه

بازدید های قبلی دکتر اکرامی از واحدهای مختلف دانشگاه

همکاران محترم لطفا نظرات ارزشمند و واقع بینانه خود را در ارتباط با بازدید های معاون محترم اداری و مالی از قسمت های مختلف از طریق این وبلاگ به مسئولین مربوطه منتقل نمایید باشد که انشاءالله نقاط قوت و ضعف این حرکت مثبت رصد شده و به اصلاح امور کمک نماید لطفا بفرمایید نظرتان راجع به موارد زیر چیست؟

 ۱- هدف آقای دکتراکرامی از بازدیدها                                                                                          

۲- محتوای مطالب و درجه اهمیت آن.

۳-نحوه برخورد ایشان در این نشست ها.

۴- زمان اختصاص داده شده به هر جلسه و فاصله بین هر جلسه با جلسه بعدی.

۵- فکر می کنید نتایج این جلسات تا چه اندازه رضایت بخش بوده؟

۶- علت عدم تداوم این نشست ها چیست ؟ آیا همه مشکلات کارکنان حل شده؟  یا مسئولین از حل مسائل قدری ناامید شده اند؟ یا ...؟

 

علل بي‌انگيزگي كاركنان چيست؟

علل بي‌انگيزگي كاركنان چيست؟
غالبا از مديران باتجربه مي‌شنوم كه اعتراض‌كنان مي‌گويند: «كاركنان ديگر در كار انگيزه ندارند» اگر اين موضوع واقعيت داشته باشد، تقصير مديران و روش‌هاي سازماني است نه كاركنان!
 


بي‌انگيز‌گي كاركنان تقريبا همواره ناشي از يكي از عوامل زير است:

گزينش، هدف‌هاي مبهم و نامشخص، نظام ارزيابي عملكرد، نظام قدرداني و پاداش‌دهي سازمان يا عدم توانايي مدير در نشان‌دادن و قبولاندن كارآمدي نظام‌هاي ارزيابي و پاداش‌دهي سازمان به كاركنان.

بهترين روش براي درك وضعيت انگيزه كاركنان، وابسته دانستن آن به سه رابطه مي‌باشد. زماني كه هر سه رابطه مذكور قدرتمند است، كاركنان به احتمال بسيار زياد انگيزه دارند، چنانچه هر يك از اين سه رابطه يا هر سه آنها ضعيف باشند، به احتمال زياد تلاش و عملكرد كاركنان با مشكل روبه‌رو مي‌شود. اين سه رابطه را با طرح پرسش‌هاي سه‌گانه مورد بررسي قرار مي‌دهيم.

پرسش اول: آيا كاركنان عقيده دارند كه اگر حداكثر تلاش خود را در كار معمول دارند در ارزيابي عملكردشان منظور خواهد شد؟ در مورد بسياري از كاركنان، پاسخ به اين پرسش متاسفانه «نه» است؛ چون ممكن است آنها از نظر مهارتي كامل نباشند، در نتيجه صرف نظر از اينكه چقدر تلاش كنند، به احتمال زياد عملكردشان زياد ارزيابي نخواهد شد يا چنانچه نظام ارزيابي عملكرد سازمان به منظور ارزيابي عوامل غيرعملكردي نظير وفاداري، ابتكار يا شجاعت طراحي شده باشد، تلاش بيشتر الزاما به نمره ارزيابي بالاتر منجر نخواهد شد. احتمال ديگر اين است كه بعضي از كاركنان، به غلط يا درست تصور كنند كه رييس آنها را دوست ندارد. در نتيجه، اين گونه كاركنان انتظار دارند تا رييس بدون توجه به تلاش و كوشش آنها نمره ارزيابي‌شان را كم بدهد، پس يكي از علل احتمالي پايين بودن انگيزه كاركنان اين است كه تصور مي‌كنند هر چه زياد كار كنند باز هم احتمال اينكه عملكردشان خوب ارزيابي شود، كم است.

پرسش دوم: آيا كاركنان عقيده دارند كه در صورت بالا بودن نمره ارزيابي عملكردشان، به پاداش‌هاي سازماني دست مي‌يابند؟ از نظر بسياري از كاركنان رابطه بين عملكرد – پاداش در شغل آنها ضعيف است. دليل اين موضوع اين است كه سازمان به چيزهاي بسيار زيادي به غير از عملكرد (مانند چاپلوسي) پاداش مي‌دهد.
و پرسش آخر اينكه جايزه داده شده به كاركنان، همان جايزه مورد علاقه و مورد انتظار آنها است؟ ممكن است يكي از كاركنان به اميد ترفيع شغلي تلاش و كوشش زياد به خرج دهد؛ ولي به جاي آن پاداش پولي به او بدهند يا به دنبال يك شغل جالب‌تر و چالش‌برانگيزتر باشد، ولي تنها با چند كلمه تقدير روبه‌رو شود؛ متاسفانه امكانات بسياري از مديران از نظر پاداش‌هاي در اختيار آنها محدود است، بنابراين تخصيص پاداش‌ها طبق نياز و انتظار شخصي كاركنان براي ايشان دشوار مي‌‌باشد؛ علاوه بر آن، برخي از مديران به اشتباه تصور مي‌كنند كه همه كاركنان به دنبال يك چيز واحد هستند و به اين ترتيب متوجه اثرانگيزشي جوايز و پاداش‌هاي متفاوت نمي‌شوند. در هر دو حالت انگيزه كاركنان خدشه‌دار شده و از مطلوبيت آن كاسته مي‌شود.

خلاصه اينكه تعداد بسيار زيادي از كاركنان به علت اينكه رابطه بين تلاش و كوشش خود و عملكرد خود، بين عملكرد خود و پاداش‌هاي سازماني يا بين پاداش‌هاي دريافتي و پاداش‌هاي مورد انتظار خود را ضعيف مي‌دانند، فاقد انگيزه مي‌باشند؛ چنانچه خواستار كاركنان با انگيزه هستيد بايد اقدامات لازم را براي تقويت اين روابط انجام دهيد. «كاركنان خشنود الزاما كارگران مولد نيستند.»

تعدادي زيادي از شركت‌ها مبالغ زيادي پول را به منظور افزايش خشنودي شغلي كاركنان خود در فعاليت‌هاي مختلف خرج مي‌كنند، آنها نظام نرمش‌پذير را مورد استفاده قرار مي‌دهند، تسهيلاتي براي نگهداري كودكان كاركنان در محل كار فراهم مي‌كنند، برنامه‌هاي بازنشستگي پرباري را مورد حمايت قرار مي‌دهند، محل‌هاي كار را از نظر اصول معماري جذاب و دلپذير مي‌كنند تا رضايت كاركنان را در محل كار افزايش دهند. با وجود همه اين اقدامات، نرخ جابه‌جايي بالاي كاركنان و عدم بهبود بهره‌وري، موجب ياس و نااميدي مديران مي‌گردد. حقيقت اين است كه گو اينكه ممكن است رابطه مثبتي بين خشنودي كاركنان و بهره‌وري وجود داشته باشد، مقدار آن بسيار كوچك است! در واقع احتمال اينكه بهره‌وري موجب رضايت و خشنودي شود بيشتر است تا برعكس آن.

بررسي دقيق شواهد تجربي نشان ‌دهنده وابستگي دوجانبه ناچيز 14/0+ بين رضايت شغلي و بهره‌وري است. در نتيجه، حداكثر تغيير در محصول به علت خشنودي كاركنان دودرصد است؛ به علاوه احتمال رضايت‌مندي كارگران بهره‌ور از عملكرد خود بيشتر از احتمال بهره‌وري بيشتر كارگران خشنود و خوشحال است؛ به اين معنا كه بهره‌ور بودن منجر به خشنودي و رضايت كاري مي‌شود.

به طور كلي تمركز و توجه فوق‌العاده و انحصاري خود در مورد اينكه چگونه مي‌توانيد رضايت كاري را زياد كنيد، به كنار گذاريد. به جاي آن تمام تلاش خود را صرف كمك به بهره‌ور شدن بيشتر كاركنان كنيد. براي مثال افزايش هزينه‌هاي آموزش، بهبود طرح شغلي، تهيه ابزارهاي بهتر و از بين بردن تمام موانعي كه ممكن است كاركنان را از انجام يك كار درجه يك باز دارد، مدنظر قرار دهيد. چنين اقداماتي به احتمال زياد به رضايت بيشتر كاركنان منجر خواهند شد.

منبع: كتاب كليدهاي طلايي مديريت منابع انساني

باید عوامل فتنه که در دستگاه های اجرایی فعال هستند توسط مسئولان شناسایی شوند

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور گفت: باید عوامل فتنه که در دستگاه های اجرایی فعال هستند توسط مسئولان شناسایی شوند.
کد خبر: 9831
تاریخ درج: 
7 /تیر /1389


به گزارش کارمندنیوز به نقل از مهر، لطف الله فروزنده در اولین همایش تشریح مدیریت خدمات کشوری در سال 89 در جمع مسئولان استانداری و استاندار تهران با اشاره به اینکه باید هیئت های تجدید نظر در کشور را فعال کنیم ، افزود: برخی عوامل فتنه در دستگاه های اجرایی ما فعالیت می کردند، وبلاگ درست می کردند، کم کاری می کردند و چوب لای چرخ می گذاشتند این در حالیست که آنان قسم خورده بودند التزام به قانون و ولایت فقیه داشته باشند و مسئولان باید این کارمندان را شناسایی کنند.

وی با اشاره به اینکه یک حکمی در ضوابط اجرایی وجود دارد که بر اساس آن تمام دستگاه ها لیست نیروهای مازاد را اعلام می کنند تا برایشان برنامه ریزی کنیم، افزود: خوشبختانه ماده 146 قانون برنامه در این زمینه اجازه داده است و ما باید جدی به سمتی برویم تا فضا را ساماندهی کرده و برای کسانی همچون عوامل فتنه و افرادی که کار نمی کنند نا امن کنیم.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهورافزود: هیچ دلیلی ندارد که مال بیت المال را به این افرادی که یک ریال هم کار نمی کنند بدهیم و باید به گونه ای عمل کنیم تا فضا برای نیروهایی که کار می کنند امن شود.

وی همچنین ادامه داد: در بحث سلامت اداری نیز باید گفت سلامت اداری مکمل دولت الکترونیک است و از طریق فعال کردن هیئت های رسیدگی به تخلفات در صدد ارتقاء سلامت اداری هستیم.

فروزنده با بیان اینکه در تلاشیم تصدی گری دولت را با هدف بهره وری و دقت بیشتر کاهش دهیم، افزود: دولت نهم و دهم از نظر رضایتمندی ارباب رجوع، کاهش فساد اداری بهترین آمار را دارد اما اینها کفایت نمی کند و باید بیشترین تلاش را بکنیم.

 معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور همچنین با اشاره به انتقال نیروهای دستگاه های دولتی، اجرایی و وزارتخانه ها به استانها و شهرستانهای دیگر کشور در قالب طرح سبک سازی استان تهران افزود: هرگونه انتقال و ماموریت به تهران ممنوع است و تا 10 سال دیگر نیز سازمان ها و ادارات دولتی درتهران اجازه استخدام ندارند.

وی ادامه داد: اقدامات لازم برای استقرار نیروهایی که می خواهند به استانهای دیگر منتقل شوند انجام شده و نیروها در شهرستانها و استانهای کشور با هیچ مشکلی روبرو نخواهند شد چرا که هماهنگی ها با وزیر مسکن، موضوع حقوق و پست و دیگر مواردی که دولت وعده داده است در تهران انجام می شود و کارمندان در مقصد دچار مشکل نخواهند شد.

فروزنده ادامه داد: در صورتی که سهمیه برای گرفتن مسکن مهر وجود نداشته باشد به گونه ای هماهنگ شده که بین 15 تا 30 میلیون تومان وام خرید مسکن به متقاضی داده می شود که 15 میلیون این وام بلاعوض است.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به قانون مدیریت در کشور افزود: این قانون محورهای اساسی شامل برنامه فرهنگ سازی، ساماندهی نیروی انسانی، بهبود مدیریت، ساماندهی ساختار تشکیلاتی، توانمندیهای نیروی انسانی، توسعه دولت الکترونیک دارد که برای انجام این فعالیت ها نیازمند پشتیبانی هایی از جمله اصلاح نظام پرداخت هستیم.

وی گفت: تا آخر تیرماه دستور العمل های پرداخت پاداش عملیاتی می شود.

وی سلامت اداری، نظام آموزشی، توانمندسازی بخش خصوصی بالاخص تقویت تعاونی ها ، بحث عدالت در استخدام و ارتقاء نظام شغلی را از دیگر موارد مهم در قانون مدیریت عنوان کرد و افزود: باید استخدام ها حتما از طریق آزمون و مراحل پیش برود.

فروزنده در زمینه فرهنگ سازی نیز گفت: 4 کار اساسی در دستور کار خود قرار داده ایم که شامل باور و اعتقاد مدیران، آگاهی مدیران به ظرفیت های قانونی، اختیارات و منابع و برنامه لازم برای مدیران، تشویق و ترغیب بر اساس شاخص های عملکردی است.

وی علت موفقیت دولت نهم را ارزشی شدن نگاه مدیران عنوان کرد و افزود: مدیران در دولت نهم و دهم ساده زیست و به دور از اشرافیگری هستند.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود در زمینه ساماندهی نیروی انسانی افزود: متاسفانه تعدیل نیروها در زمان هاشمی رفسنجانی و خاتمی جواب نداد و ما بعد از جنگ با 850 هزار نیرو مواجه بودیم که در زمان تحویل به خاتمی به بیش از 2 میلیون نفر رسید و سیاست تعدیل در این دولت ها نه تنها جواب نداد بلکه با گسترش تشکیلات دولتی در دوران خاتمی مواجه شدیم و تعداد نیروها به بیش از 2 میلیون نفر رسید.

فروزنده افزود: بر این اساس ما دو راهکار داریم ابتدا اینکه وظایف حاکمیتی را مشخص کنیم و وظایف تصدی گری دولت را در جایی که می توان به بخش خصوصی واگذار کرد واگذار کنیم.

وی ادامه داد: 8 دستگاه دارای بیشترین نیرو هستند که حدود 70 درصد از این نیروها در آموزش و پرورش، وزارت صنایع، بانک ها و وزارت بهداشت است که می توانیم واگذاری را از طریق نیروهای این نهادها انجام دهیم.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در ادامه سخنانش به روش های واگذاری با رویکرد تعاونی اشاره کرد و افزود: در زمان حاضر حدود 15 هزار نفر برای انتقال ازتهران ثبت نام کرده اند که حدود 7 هزار نفر از آنان از دستگاه های اجرایی اند و باید بلافاصله زمینه های انتقال آنان از طریق مسکن مهر یا ارائه زمینه افزایش حقوق و دیگر مزایا انجام شود.

وی گفت: افرادای که به شهرستان ها منتقل می شوند اگر فرزند دانشجویی داشته باشند انتقال فرزند آنها نیز به سرعت انجام می شود.

فرزونده در بخش دیگری از سخنانش به ساماندهی نیروی انسانی، ساماندهی ساختار تشکیلاتی، توسعه دولت الکترونیک و ایجاد پورتال مردم، ارائه خدمات و پایگاه های اطلاعاتی، ارتباط و تعامل دو طرفه با مردم و رسیدگی به شکایت آنان، نظام ارزیابی عملکرد اشاره کرد