همسان سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری عادلانه نیست

همسان سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری عادلانه نیست
یک کارشناس مسائل بیمه و رفاه با بیان اینکه همسان سازی حقوق برای بازنشستگان لشگری و کشوری به روشی غیرعادلانه انجام شده گفت:این موضوع مثل این است که به یکباره افرادی از ته صف به جلو بیایند و از تمام مزایا و حقوق استفاده کنند.
کد خبر: 12663
تاریخ درج: 
28 /شهریور /1389


رزاق صادق در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در این زمینه نیاز به افزایش موزون حداقل و حداکثر حقوق برای آن دسته از افرادی که سالها قبل بازنشسته شدند با کسانی که مثلا سه سال است که بازنشسته شده اند داریم. گاهی دیده می شود که این اختلاف میلیونی است و همین اعمال مدیریتها صندوق را مدیون می کند و دچار کسری منابع می شویم.
 
عضو سابق هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی با انتقاد از اینکه امروز کارکنان قدیمی تر بی نصیب مانده اند و یک عده که به تازگی بازنشسته شده اند با اختلافی میلیونی حقوق می گیرند، تاکید کرد: در طول سالیانی که طرح هماهنگ سازی حقوق بازنشستگان مطرح بوده حدود ده میلیارد تومان به این طرح اختصاص داده شده است.

 سرپرست سابق معاونت فنی و درآمد صندوق تامین اجتماعی تاکید کرد: اینکه گفته می شود یکی از دلایلی که موجب شده این طرح تا به امروز به تعویق بیفتد کمبود منابع است واقعیت ندارد چراکه حق بیمه ای که صندوقها از بیمه شدگان خود می گیرند باید به گونه ای که باشد که در ازای آن هر خدماتی و هر کمبودی برای این افراد جبران شود. 

مشاور پیشین وزارت رفاه و تامین اجتماعی با اعلام اینکه ملاک افزایش حقوق بازنشستگان سراسری نباید با بازنشستگان تامین اجتماعی یکی باشد و هر دو با یک معیار اندازه گیری شود اظهار داشت:علاوه بر این افزایش حقوق بازنشستگان باید بر اساس معیارهای مشخصی انجام شود، مثلا اینکه هرکس که حق بیمه بیشتری پرداخت کند و سابقه بیمه ای بیشتری داشته باشد باید از حقوق و مزایای بیشتری برخوردار شوند.

صادق گفت: این راهکار که میزان حق بیمه را افزایش دهیم راه درستی نیست چرا که در حال حاضر میزان حق بیمه در کشور بالاست.

وی افزود: مسئله ای که در این میان مشکل ساز است عملیات بعد از تعیین نرخ حق بیمه در وصول آن، ناتوانی در اجرای بهتر بیمه های اختیاری و عدم مدیریت صحیح در اجراست.

مشاور امور بیمه و رفاه و تامین اجتماعی با اعلام اینکه ما در این زمینه کمبود قانون نداریم تاکید کرد: در ایران به لحاظ کمی خدمات بالاست و این خدمات در مقایسه با کشورهای توسعه یافته بسیار خوب است اما چیزی که در عمل می بینیم این است که عملا بیمه شدگان برای درمان 75 درصد فرانشیز پرداخت می کنند.

راي ديوان عدالت اداري در مورد تبديل وضعيت استخدام پيماني به رسمي

راي ديوان عدالت اداري در مورد تبديل وضعيت استخدام پيماني به رسمي
هيات عمومي ديوان عدالت اداري اعلام كرد: حكم مقرر در تبصره ‌٢ ماده ‌٧ قانون تعديل نيروي انساني مصوب ‌٦٦ موضوع تبديل وضعيت مستخدمين پيماني با حاكميت قانون مديريت خدمات كشوري لغو نشده و قابليت اجرا و اعمال دارد.
کد خبر: 12683
تاریخ درج: 
28 /شهریور /1389


به گزارش کارمندنیوز ، در گردشكار راي شماره ‌٢٠٠ هيات عمومي ديوان عدالت اداري به خواسته اعلام تعارض آراي صادره از سوي دو شعبه ديوان، آمده است:

الف ـ شعبه ‌٢ ديوان عدالت اداري در رسيدگي به شكايت آقاي ... به طرفيت دانشگاه علوم پزشكي تهران و معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس‌جمهور به خواسته تبديل وضعيت استخدامي از پيماني به رسمي چنين انشاي راي كرده است: «نظر به اينكه شاكي داراي مدرك متوسطه مي‌باشد و وفق تبصره ‌٢ ماده ‌٧ نحوه تعديل نيروي انساني سازمان‌هاي دولتي در صورت داشتن ‌٨ سال خدمت پيماني نامبرده مي‌تواند تبديل وضعيت گردد و تاريخ استخدام پيماني وي ‌١/ ‌١/ ‌١٣٨٠ مي‌باشد كه كمتر از ‌٨ سال سابقه پيماني تا تاريخ اجراي قانون مديريت خدمات كشوري مورخ ‌١٥/ ‌٩/ ‌١٣٨٦ دارد، بنابراين شكايت مشاراليه را غيرموجه تشخيص داده و حكم به رد آن صادر و اعلام مي‌شود.»

ب ـ شعبه ‌٢١ ديوان عدالت اداري در رسيدگي به شكايت خانم ... به طرفيت سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور و به خواسته تبديل وضعيت از پيماني به رسمي، چنين انشاي راي كرده است: «نظر به اينكه شاكيه بيش از ‌٨ سال سابقه خدمت اداري دارد و برابر ماده ‌٢ قانون تعديل نيروي انساني، پس از ‌٨ سال سابقه خدمت تبديل وضعيت از پيماني به رسمي منع قانوني ندارد و ماده ‌٥ قانون استخدام كشوري تصريح مي‌كند كه در پست‌هاي ثابت سازماني استخدام به صورت پيماني خلاف قانون است، بنابراين با عنايت به مستندات مذكور و تاريخ شروع قرارداد ايشان كه از تاريخ ‌١/ ‌١/ ‌١٣٧٩ داراي بيش از ‌٨ سال سابقه مي‌باشند و نيز داراي مدرك ديپلم هستنند و در ليست ثابت سازماني مسئول خدمات اداري مشغول به خدمتند، شكايت وارد تشخيص داده شده و مستندا به ماده ‌١٣ قانون ديوان عدالت اداري حكم به ورود شكايت شاكي و الزام اداره خوانده به تبديل وضعيت شاكي از پيماني به رسمي صادر و اعلام مي‌شود.»

به گزارش ايسنا، هيات عمومي ديوان عدالت اداري در جلسه‌اي با حضور روسا، مستشاران و دادرسان علي‌البدل شعب ديوان پس از بحث و بررسي و انجام مشاوره با اكثريت آرا، رايي به اين شرح صادر كرد: «اولا تعارض در آراي فوق‌الذكر محرز است. ثانيا نظر به اينكه مطابق ماده ‌١٢٧ قانون مديريت خدمات كشوري مصوب ‌١٣٨٦، كليه قوانين و مقررات عام و خاص مغاير اين قانون از تاريخ لازم‌الاجرا شدن آن ملغي اعلام شده است و قانون مذكور متضمن حكمي در خصوص تغيير وضعيت استخدامي مستخدميني كه قبل از اجراي قانون مديريت خدمات كشوري به استخدام پيماني درآمده‌اند نمي‌باشد، در نتيجه حكم مقرر در تبصره ‌٢ ماده ‌٧ قانون تعديل نيروي انساني مصوب ‌١٣٦٦ كه تبديل وضع مستخدمين پيماني به رسمي را منوط به داشتن ‌٨ سال سابقه خدمت به صورت پيماني در همان دستگاه دانسته، با حاكميت قانون مديريت خدمات كشوري لغو نشده و قابليت اجرا و اعمال دارد. بنا به مراتب فوق حكم شعبه بيست و يكم ديوان به شماره دادنامه ‌٩٢٤ مورخ ‌٢٠/ ‌٥/ ‌١٣٨٧ در حدي كه متضمن اين معني باشد، صحيح تشخيص داده شده و موافق اصول و موازين قانوني اعلام مي‌شود. اين راي به استناد بند ‌٢ ماده ‌١٩ و ماده ‌٤٣ قانون ديوان عدالت اداري براي شعب ديوان و ساير مراجع اداري ذيربط در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.»

گفتني است اين راي پس از امضا از سوي حجت‌الاسلام و المسلمين محمدجعفر منتظري رييس ديوان عدالت اداري در روزنامه رسمي انتشار يافته است.

آيين‌نامه جديد ارتقاي اعضاي هيات علمي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شد

 
آيين‌نامه جديد ارتقاي اعضاي هيات علمي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شد
رييس هيات امناء و هيات مميزه مركزي وزارت علوم از تصويب آيين‌نامه جديد ارتقاي اعضاي هيات علمي وزارتين علوم و بهداشت در شوراي عالي انقلاب فرهنگي خبرداد و گفت: آيين‌نامه جديد پس از تاييد نهايي وزيرعلوم، ابلاغ خواهد شد.
کد خبر: 12687
تاریخ درج: 
28 /شهریور /1389


دكتر مهدي ايرانمنش در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با ارائه جزئيات آيين نامه جديد ارتقاي اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها، اظهاركرد: براين اساس در آيين نامه جديد ارتقاء، نيازهاي نظام آموزشي و پژوهشي در قالب چهار فعاليت تربيتي، فرهنگي و اجتماعي، آموزشي، پژوهشي و فناوري و خدمات مديريت علمي و اجرايي لحاظ شده است كه اين چهار ماده هر كدام داراي بندهاي جداگانه هستند.

وي افزود: در آيين نامه قبلي ارتقاي اعضاي هيات علمي، بحث فعاليت‌هاي فرهنگي و تربيتي عنوان شده بود و در آيين‌نامه جديد بخش اجتماعي نيز به آن اضافه شده است.

آيين نامه جديد خيلي ساده و روشن است
صداقت و امانت داري اساتيد در آيين نامه جديد پررنگ تر است
معاون وزيرعلوم با بيان اينكه آيين نامه جديد ارتقاي اعضاي هيات علمي امكان خود ارزيابي را براي اعضاي هيات علمي فراهم كرده است، تصريح كرد: آيين نامه قبلي اعضاي هيات علمي بسيار پيچيده بود؛ اما آيين نامه جديد خيلي ساده و روشن است و در پنج صفحه خلاصه شده است.

وي به ماده فعاليت‌هاي تربيتي، فرهنگي و اجتماعي در اين آيين نامه اشاره كرد و از جمله بندهاي اين ماده را تدوين كتاب، مقاله، توليد اثر بديع هنري در حوزه فرهنگي تربيتي و اجتماعي، ارائه مشاوره يا همكاري‌هاي موثر با تشكل‌هاي قانونمند دانشجو و اساتيد، طراحي و مشاركت فعالانه در برگزاري كرسي‌هاي نقد و آزاد انديشي، صداقت و امانت داري و غيره عنوان كرد.
معاون وزيرعلوم افزود: بحث صداقت و امانت داري در آيين نامه جديد پررنگ تر بوده و با وجود اينكه اين فاكتور را همه اساتيد دارا هستند، اما بر روي آن تاكيد شده است.
رييس هيات امنا وهيات مميزه مركزي وزارت علوم، گفت: پررنگ شدن فعاليت‌هاي كاربردي، اضافه شدن بخش اجتماعي در كنار فعاليت‌هاي تربيتي، فرهنگي، پررنگ شدن شاخص صداقت و امانت داري و همچنين ساده شدن آيين نامه از ويژگي‌هاي آيين نامه جديد است.
ايرانمنش خاطرنشان كرد: در آيين‌نامه جديد همچنين فعاليت‌هاي پژوهشي در حوزه اجرا و به عبارتي فعاليت‌هاي كاربردي نسبت به آيين نامه قبلي پررنگ‌تر شده است كه البته به معني كاسته شدن از فعاليت‌هاي بنيادي نيست

دوست آن باشد که گیرد دست دوست ....

در مورد تغییرات روسای دانشگاهها از وزیر علوم پاسخ می خواهیم

جامعه > آموزش  - بخشی از دستور کار ما این بود که وزیر علوم را به کمیسیون دعوت کنیم، این کار را هم انجام دادیم، اما ایشان از حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، امتناع کرد و اگر این امنتاع ها ادامه پیدا کند مطمئنا برای برخورد با این قضیه از روش های قانونی دیگری استفاده خواهیم کرد.

الهه محمدی: در چند هفته گذشته شاهد تغییرات گسترده ای در سطوح مختلف دانشگاهی مخصوصا ریاست های دانشگاهها هستیم. بطوریکه در عرض 3 ماه رییس های 20 دانشگاه کشور تعویض گردیده اند و اخباری مبنی بر تعویضات گسترده دیگری در دیگر دانشگاههای کشور نیز به گوش می خورد. این درحالیست که این اخبار نمایندگان مجلس را نیز به واکنش واداشته است تا جاییکه این واکنش ها باعث دعوت وزیر علوم و تحقیقات به کجلس برای توضیح پاره ای از مسائل در این زمینه شد. درباره همین واکنش ها و اعمال های تغییرات در ریاست دانشگاهها با  "علی عباسپور تهرانی" رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفتگویی پرداخته ایم.

آقای عباسپور چند مدتی است که شاهد تغییر روسای دانشگاهها در سطح دانشگاههای کشور هستیم. این نوع تغییرات ناشی از چیست؟
قاعدتا روسای دانشگاهها با دقت بالایی انتخاب می شوند. هم از نظر مدیریتی و هم از نظر علمی دارای رتبه های بالایی هستند. در سطح جهان هم همین گونه است و اگر بخواهد تغییری در سطح مدیریتی دانشگاهها انجام گیرد بنابر پتانسیل های علمی موجود در کشورشان انکه توانایی بالای علمی بیشتری داشته باشد بر منصب خود باقی می ماند و بازنشستگی استادها همراه کنار رفتن آنهاست و یا نداشتن توانایی جسمی. اما متاسفانه در کشور ما چنین نیست و این بیشتر ناشی از خلاهای قانونی است. 

این خلاهای قانونی از کجا ناشی می شود؟
در کشور ما شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول دادن حکم به رییس های دانشگاهاست. تعدادی از اشخاص حقیقی حکم ریاست دارند و با داشتن توانایی های علمی بر این مسند تکیه زده اند، اما مسئولین شورای عالی انقلاب فرهنگی متاسفانه به وظایف خود عمل نمی کند و ما با تغییر هر دولتی شاهد تغییرات در ریاست های دانشگاهها هستیم.

چرا ما با تغییر دولتی به دولتی دیگر شاهد تغییرات گسترده در دانشگاهها مخصوصا در مسند ریاست هستیم؟
به هرحال مسئولین دولتی  فکر می کنند با تعویض ریاست دانشگاهها می توانند فضای دانشگاهها را از ان خود کنند در حالیکه هم استادان و هم دانشجویان افکار مستقل مخصوص به خود را دارند و با این اعمال شتابزده کاری از پیش نخواهد رفت. این قضیه در زمان وزارت آقای معین نیز با وجود تمام شایستگی های رییسان برخی از دانشگاهها اتفاق افتاد که متاسفانه شاهد وارد شدن خدشه های زیادی به بدنه آموزشی کشور بودیم.

شما قبلا در مورد تعویض رییس دانشگاه صنعتی شریف موضع گیری هایی کرده بودید. چقدر تعویض آقای سهراب پور با توجه به موثر بودن این دانشگاه در رتبه بندی جهانی دانشگاههای ایران در جهان، به نفع این دانشگاه و جامعه علمی کشور خواهد بود؟
آقای سهراب پور یکی از بهترین روسای دانشگاههای کشور بودند و هیچ دلیلی برای تغییر ایشان دیده نمی شود، ایشان نه تنها از لحاظ جسمی ناتوان نبودند، بلکه از لحاظ هویتی بیش از دوازده سال رئیس این دانشگاه بودند و مدیریت ایشان در پیشبرد اهداف این دانشگاه بسیار موثر واقع شد. اینکه بیان می شود دلیل تعویض ایشان ناتوانی جسمی بود، از این نظر درست به نظر نمی رسد که اگر غیر از این بود به ایشان پیشنهاد استفاده ایشان در مقام قائم مقامی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، مطرح نمی شد. دانشگاهی مثل دانشگاه شریف که در آن آرامش حاکم است و مدیریتش کارنامه بسیار خوبی دارد، دلیل تعویض آقای سهراب پور از سوی وزیر علوم عجیب به نظر می رسد، با توجه به اینکه ایشان جزء چهره های ماندگار کشور هستند.

حالا صرف نظر از اینکه دلیل اصلی این اقدام چه می تواند باشد، این عمل صد در صد خدشه بزرگی به جامعه  علمی کشور وارد می کند. نظر شما هم همین است؟
 به نظر من  دلیلی ندارد وقتی دانشگاهی از هر لحاظ خوب عمل می کند، رئیس آن را عوض کرده و به بدنه آن خدشه وارد کنیم. مطمئنا تعویض های عجولانه با اعمال سلیقه های متفاوت، این دانشگاه ها را در سراشیبی علمی قرار خواهد داد. دانشگاههایی مثل دانشگاه شریف با ریاست آقای سهراب پور که توانسته رتبه بندی خود را که بالای 500 بوده به یزر 200 کاهش دهد، با این تصمیمات مطمئنا دچار خدشه خواهد شد. نه تنها این دانشگاه، بلکه بقیه دانشگاهها هم اگر در این مسیر بیفتند، لطمه بزرگی خواهند دید.

واکنش نمایندگان مجلس به این اعمال نظرات سلیقه ای چه بوده است؟
بخشی از دستور کار ما این بود که وزیر علوم را به کمیسیون دعوت کنیم، این کار را هم انجام دادیم، اما ایشان از حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، امتناع کرد و اگر این امنتاع ها ادامه پیدا کند مطمئنا برای برخورد با این قضیه از روش های قانونی دیگری استفاده خواهیم کرد.

آخرين خبرها از وزارت علوم  

آخرين خبرها از وزارت علوم 
کد خبر: 11718
تاریخ درج: 
2 /شهریور /1389

فارس: معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم برخي از مباحث مطرح در خصوص انتقال وزرات علوم، تحقق دولت الكترونيك در آموزش عالي، تغيير روساي دانشگاه‌ها، افزايش حقوق اساتيد و كاهش بودجه عمراني دانشگاه‌ها را تشريح كرد.

در روزهاي اخير بحث انتقال بخش‌هايي از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به ساير نقاط كشور در جهت تحقق مصوبه دولت مبني بر خروج 40درصدي وزارتخانه‌ها از تهران داغ‌تر از هميشه شده و هر روز گزينه‌هايي جديد براي معاونت‌ها، موسسات و پژوهشگاه‌هاي وابسته به اين وزارتخانه مطرح مي‌شود، انتقالي كه يكي از پيش‌شرط‌هاي آن تحقق دولت الكترونيك در نظام آموزش عالي كشور بوده تا مشكلي جديد به مشكلات مخاطبان و متقاضيان بخش‌هاي منتقل شده، اضافه نشود.

البته در كنار اين موضوع، موج‌هاي خبري ديگري هم به راه افتاده كه "تغيير روساي دانشگاه‌ها "، "افزايش حقوق اساتيد " و همچنين "كاهش بودجه عمراني دانشگاه‌ها " سه نمونه آن به شمار مي‌رود، در همين زمينه به سراغ معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم رفتيم تا از آخرين جزئيات اين موارد آگاه شويم.

علي‌اكبر متكان معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در خصوص راهكارهاي تحقق دولت الكترونيك در حوزه آموزشي عالي اظهار داشت: در دولت الكترونيك بحث اساسي به معماري، مطالعه اوليه و نيازسنجي موضوع مربوط است.

وي افزود: بايد نيازسنجي اين كار به درستي انجام شود و امكانات و كمبودهاي موجود شناسايي شود تا مدل مخصوص آن طراحي شود، اين امور مي‌توانددر اجرا و تحقق هرچه بهتر اين هدف كمك كند.

* تحقق دولت الكترونيك با فراهم كردن عوامل نرم‌افزاري و سخت‌افزاري و نيروي متخصص

معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم با بيان اينكه تحقق شعار دولت الكترونيك بدون بررسي، نيازسنجي و آگاهي از وضعيت موجود كشور مشكل‌ساز خواهد خورد، گفت: براي رسيدن به شعار دولت الكترونيك بايد به عوامل نرم‌افزاري و سخت‌افزاري، نيروي متخصص، جمع‌آوري داده‌ها و اطلاعات و همچنين مباحث سازماني توجه كافي داشت.

متكان با تاكيد بر اينكه البته سازمان هم بايد دولت الكترونيك را به درستي درك كند، خاطرنشان كرد: اگر سازمان درك درستي از دولت الكترونيك نداشته باشد، حتي با وجود بيشترين و بهترين سخت‌افزارها و امكانت هم موفقيتي به دست نخواهد آمد.

وي با اشاره به اهميت مباحث سازماني و روابط درون و برون سازماني براي تحقق شعار دولت الكترونيك يادآور شد: شوراي مركزي IT اين مساله را در وزارت علوم پيگيري مي‌كند، البته در وزارتخانه يك ستاد ويژه هم مسائل اجرائي را دنبال مي‌كند اما بحث مديريت و نظارت كلان بر عهده شوراي مركزي IT است.

* سياست‌گذاري كلان و بررسي پروژه‌هاي گذشته توسط شوراي مركزي IT وزارت علوم

معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم در ادامه در خصوص آخرين وضعيت دبيرخانه اين شورا پس از انتقال از پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات به ستاد وزارت علوم نيز گفت: دبيرخانه شوراي مركزي IT با حضور مهدي‌نژاد به عنوان جانشين وزير علوم، مديركل حوزه وزارتي، معاون آموزشي، رئيس سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي كشور، مشاور جوان وزير علوم و همچنين بنده تشكيل شده و به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.

متكان در خصوص اقدامات و برنامه‌هاي اين شورا هم يادآور شد: دبير اين شورا يعني هاشمي گلپايگاني كه مشاور جوان وزير علوم است، اطلاعات بهتري در اين زمينه‌ مي‌تواند ارائه كند، اما اصل كار اين شورا در بحث سياست‌گذاري كلان و بررسي پروژه‌هاي گذشته با نگاه آسيب‌شناسي مدنظر اين شورا بوده است.

وي همچنين خاطرنشان كرد: آسيب‌شناسي و بررسي مشكلات پروژه‌هاي گذشته و ميزان كاربردي بودن آنها نيز مورد توجه شوراي مركزي IT قرار دارد.

* توجه ويژه وزارت علوم به معماري ايراني-اسلامي در دانشگاه هاي كشور

معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم در بخش ديگري از اين گفت‌و‌گو با بيان اينكه توجه به معماري ايراني-اسلامي همواره مدنظر معاونت اداري-مالي، فرهنگي و حتي دانشجويي وزارت علوم بوده است، اظهار داشت: در سال گذشته نيز سميناري در بندرعباس برگزار شد كه در آن كارگاهي با عنوان معماري ايراني-اسلامي براي مديران‌كل طرح‌هاي عمراني دانشگاه‌ها برپا شد و مورد استقبال گسترده قرار گرفت.

متكان در همين زمينه تصريح كرد: به دنبال اين هستيم كه دستورالعمل‌هائي براي پيگيري موضوع تدوين كرده و به دانشگاه‌ها ابلاغ كنيم تا در ساخت امكان دانشگاهي جديد، به اصول معماري ايراني-اسلامي هم توجه لازم را مبذول دارند.

وي همچنين گفت: در همين زمينه يكي از موارد مدنظر براي تائيد طرح‌هاي پيشنهادي دانشگاه‌هاي كشور براي ساخت و سازهاي جديد، توجه به اصول معماري ايراني-اسلامي است.

* هيچ دانشگاهي از تهران خارج نمي‌شود

با اشاره به مباحث مطرح در خصوص انتقال بخش‌هايي از اين وزارتخانه به ساير استان‌هاي كشور اظهار داشت: در اين زمينه به دستور وزير علوم كارگروهي تشكيل شده است كه مطالعات خود براي بررسي نقاط مختلف را از مدت‌ها پيش دنبال كرده‌است.

وي افزود: اين كارگروه اكنون به اين نتيجه رسيده كه بسياري از موسسات پژوهشي و همچنين برخي از سازمان‌هاي وابسته به وزارت علوم نبايد در تهران باشند.

معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم با بيان اينكه تمركز مراكز آموزشي و پژوهشي موجود در تهران مشكلاتي را ايجاد كرده است، گفت: در كشورهاي اروپايي و آمريكايي چنين نيست كه تمام دانشگا‌ه‌ها و مراكز آموزشي درجه يك، در مركز كشور فعاليت كنند، بلكه عموما شاهد توزيع مناسب اين مراكز در تمام كشور هستيم.

وي در بخش ديگري از گفت‌و‌گوي خود با خبرگزاري فارس در همين زمينه تصريح كرد: با وجود مطالبي كه در خصوص انتقال برخي دانشگاه‌ها از شهر تهران، وزارت علوم تصميمي در اين زمينه نداشته و قرار نيست هيچ دانشگاهي را از تهران خارج كنيم.

* حركت دانشگاه‌هاي صنعتي شاهرود، سمنان، زاهدان، بوعلي همدان به سمت دانشگاه‌هاي رده يك

متكان با بيان اينكه اين تمركززدايي از چند سال پيش در خصوص دانشگاه‌هاي مختلف در دستور كار قرار گرفته است، خاطرنشان كرد: نتيجه اين تمركززدايي چنين بوده كه به زودي دانشگاه‌هايي مانند دانشگاه صنعتي شاهرود، سمنان، زاهدان، بوعلي همدان و ... با پيشرفت‌هايي كه داشته‌اند، ‌در رده دانشگاه‌هاي سطح اول كشور قرار خواهند گرفت.

وي همچنين اضافه كرد: البته اين مسئله مستلزم فراهم شدن تمام زمينه‌ و بسترهاي لازم از جمله تامين هرم هيئت علمي مناسب است تا اين دانشگاه‌ها بتوانند به سطح دانشگاه‌هاي برتر تهران رسيده و حتي از آن پيشي بگيرند.

* بسياري از موسسات پژوهشي وابسته به وزارت علوم بايد به از تهران خارج شوند

معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم در ادامه به تمركز موجود در فعاليت موسسات پژوهشي و پژوهشگاه‌هاي كشور اشاره كرد و يادآور شد: يكي از اهداف اصلي موسسات پژوهشي انجام تحقيقات كاربردي براي صنايع مختلف در كنار تحقيقات بنيادي بوده است، در حالي كه بسياري از صنايع كشور دور از تهران بوده و در اقصي نقاط ايران اسلامي توزيع شده‌اند.

متكان با بيان اينكه انتقال برخي از صنايع مختلف به اقصي نقاط كشور نيز در دستور كار دولت قرار دارد، ‌تصريح كرد: تحقق هدف انجام تحقيقات كاربردي در صنايع مختلف زماني ممكن مي‌شود كه موسسات پژوهشي نيز در كنار اين صنايع در اقصي نقاط كشور گسترده شوند.

وي با بيان اينكه بسياري از موسسات پژوهشي بايد به نقاط مختلف كشور منتقل شوند، اظهار داشت: اكنون بيشتر موسسات پژوهشني موجود، به جز چند موسسه پژوهشي خاص مانند پژوهشگاه زلزله كه روي گسل‌هاي موجود در تهران فعاليت‌هاي بسياري انجام مي‌دهد، بايد به نقاط مختلف كشور منتقل شوند.

* شهر ميزبان بايد سنخيت لازم با بخش منتقل شده را داشته باشد

معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم در خصوص شرايط اين انتقال‌ها نيز اضافه كرد: يكي از موارد مدنظر اين است كه استان‌هاي ميزبان بايد سنخيت لازم براي انتقال اين موسسات را داشته باشند و در اين زمينه استان‌هايي كه در نزديكي تهران قرار دارند مانند، قم، قزوين، مركزي، سمنان و حتي شهر كاشان با توجه به توانمندي‌هاي موجود مي‌توانند ميزبان بخش‌هاي مختلفي باشند.

متكان با بيان اينكه ساوه به عنوان يك شهر صنعتي مي‌تواند ميزبان موسسات پژوهشي درحوزه صنايع مختلف باشد، ادامه داد: از گذشته سمنان يك قطب دانشگاهي در كشور بود كه هنوز هم ظرفيت‌هاي زيادي براي پيشرفت دارد، اما هر استاني كه آمادگي لازم براي اين انتقال‌ها را داشته و بتواند امكانات لازم را فراهم كند، مي‌تواند ميزبان اين موسسات و پژوهشكده‌هاي وزارت علوم باشد.

وي افزود: در همين زمينه قرار است كه پژوهشكده‌هاي مختلف بعد از انتقال به استان‌هاي مختلف، زيرمجموعه يكي از دانشگاه‌هاي آن استان شده و تحت نظر آن فعاليت كند.

* ارائه تسهيلات و امكانات مناسب به كارمندان، موجب تسريع انتقال مي‌شود

معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم با بيان اينكه در انتقال موسسات و پژوهشكده‌هاي مختلف، نگاه ويژه‌اي به نيروهاي انساني و كارمندان اين موسسات خواهيم داشت، اظهار داشت: با توجه به برنامه‌هاي دولت براي اين انتقال كه شامل افزايش حقوق كارمندان، ارائه وام طولاني‌مدت و همچنين در اختيار گذاشتن واحد مسكوني براي اين كارمندان منتقل شده است، بايد شاهد استقبال از اين طرح باشيم.

متكان در بخش ديگري از گفت‌و‌گوي خود با خبرگزاري فارس با بيان اينكه اكنون بسياري از كارمندان كشور در شهرك‌هاي اطراف تهران مقيم هستند، گفت: ارائه اين تسهيلات و امكانات رفاهي بيشتر به كارمندان موسساتي كه از تهران منتقل مي‌شوند، مي‌توانند انگيزه لازم براي تسريع اجراي اين طرح را فراهم كنند.

* خروج 25 موسسه پژوهشي از تهران با بررسي سنخيت موسسات و ميزبانان

معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم در همين زمينه گفت: بيش از 25 موسسه پژوهشي و پژوهشگاه كشور كه در تهران فعال هستند، بعد از مكان‌يابي مناسب بايد به ديگر استان‌ها منتقل شوند.

متكان با تاكيد بر اينكه استان‌هاي ميزبان بايد سنخيت لازم براي انتقال اين موسسات را داشته باشند، خاطرنشان كرد: در اين زمينه استان‌هايي كه در نزديكي تهران قرار دارند مانند، قم، قزوين، مركزي و حتي شهر كاشان با توجه به توانمندي‌هاي موجود مي‌توانند ميزبان بخش‌هاي مختلفي باشند.

وي با بيان اينكه ساوه، اراك و قزوين به عنوان يك شهرهاي صنعتي مي‌توانند ميزبان موسسات پژوهشي درحوزه صنايع مختلف باشند، ادامه داد: از گذشته سمنان يك قطب دانشگاهي در كشور بود كه هنوز هم ظرفيت‌هاي زيادي براي پيشرفت دارد، ضمن اينكه پژوهشگاه‌هاي رشته‌هاي انساني هم مي‌توانند به استاني مانند قم منتقل شوند.

معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم همچنين يادآور شد: پيشنهاد ديگر انتقال مركزيت موسسه ملي اقيانوس شناسي به از شهر تهران به بوشهر در كنار دريا است.

* در كنار انتقال، موسسات پژوهشي موازي ادغام مي‌شوند

وي با بيان اينكه در كشورهايي مانند انگليس، فرانسه، كانادا و به طور كلي اروپاي غربي چنين تمركزي را در موسسات آموزشي و پژوهشي شاهد نيستيم، اضافه كرد: در همين زمينه پيشنهاد ديگري هم براي ادغام موسساتي كه كارهاي موازي انجام داده و يا درامور ساير موسسات وارد شده‌اند، مطرح است كه به احتمال زياد با موافقت مسئولان اجرايي خواهد شد.

معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم در ادامه با اشاره به مباحثي كه در خصوص انتقال معاونت دانشجويي وزارت علوم به استان سمنان مطرح شده است، اظهار داشت: اين مسئله نيز در كارگروه ويژه در حال بررسي است و به نظر مي‌رسد دليل مطرح شدن اين مسئله پيگيري‌هاي ملاباشي در استان سمنان بود كه در شرايط ويژه كه برخي از معاونين وزارت علوم در سفر عمره بودند، رخ داد.

وي در همين زمينه يادآور شد: در هر صورت وزارت علوم مصمم به تشكيل سازمان دانشجويان است ودر صورت تحقق اين امر، معاونت دانشجويي هم مي‌تواند به يكي از استان‌ها و ترجيحاً استان سمنان كه استقبال بيشتري از اين مساله كرده است، منتقل شود.

* تشكيل سازمان دانشجويي موجب تسريع انتقال معاونت دانشجويي مي‌شود

متكان در همين زمينه تصريح كرد: ‌اگر سازمان دانشجويي تشكيل شود و فعاليت‌هاي معاونت دانشجويي در اين سازمان به صورت مستقل پيگيري شود، كار انتقال اين معاونت به يك استان ديگر با جديت بيشتري پيگيري خواهد شد.

وي با اشاره به حجم بالاي متقاضيان و مخاطبان معاونت دانشجويي وزارت علوم خاطرنشان كرد: از سال‌ها قبل برنامه‌هاي مختلفي براي تمركززدايي در فعاليت‌هاي اين معاونت دنبال شده و اكنون نيز مهمترين مسئله براي انتقال معاونت دانشجويي به يكي از استان‌هاي كشور، تشكيل سازمان دانشجويي است كه وزارت علوم هم بر آن اصرار دارد.

معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم يكي ديگر از لازمه‌هاي انتقال معاونت دانشجويي را فراهم شدن امكانات مجازي و فعاليت آن در فضاي سايبر خواند و اضافه كرد: اين مسئله در شوراي عالي IT وزارت علوم بررسي مي‌شود كه بعد از انتقال اين بخش به استان ميزبان، متقاضيان بتوانند فعاليت خود رادر فضاي مجازي و بدون نياز به حضور فيزيكي پيگيري كنند.

* موافقت وزير علوم با انتقال سازمان سنجش به استان البرز

متكان همچنين يادآور شد: اكنون بحث انتقال سازمان سنجش و آموزش كشور نيز به استان البرز مطرح است كه البته به نظر مي‌رسد وزير علوم نيز با اين انتقال موافق باشد، البته پيشنهادات مختلفي هم براي سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي كشور مطرح است.

وي در خصوص مهمترين شرايط اين انتقال‌ها تصريح كرد:رضايت پرسنل، ايجاد فضاي فيزيكي مناسب و فراهم شدن امكانات IT و دولت الكترونيك در استان‌هاي ميزبان از مهمترين مسائلي است كه براي هر انتقالي مدنظر قرار خواهد گرفت.

* كاهش سهم وزارت علوم در اعتبارات عمراني كل كشور از 1.9 به 1.1 درصد

معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم در بخش ديگري از سخنان خود به مباحث مطرح در خصوص بودجه‌هاي عمراني دانشگاه‌ها اشاره كرد و گفت: با توجه به شرايط موجود پيشنهاد وزارت علوم افزايش 26درصدي بودجه عمراني دانشگاه‌ها بود كه اين پيشنهاد پس از بررسي در معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري و اعمال برخي تغييرات به مجلس ارائه شد.

متكان ادامه داد: در مجلس نيز تغييراتي در اين پيشنهاد ايجاد شد و در نهايت لايحه پيشنهادي دولت تا حدود 40 درصد براي ستاد وزارت علوم، دانشگاه‌ها و مراكز و موسسات پژوهشي كاهش پيدا كرد و به 414 ميليارد تومان رسيد، در حالي كه براي توسعه تحصيلات تكميلي و ممانعت از خروج دانشجويان از كشور به فضاي فيزيكي و تجهيزات مدرن نياز داريم.

وي بودجه عمراني سال 88 وزارت علوم را 545 ميليارد تومان خواند و يادآور شد: سهم اعتبارات عمراني وزارت علوم از اعتبارات عمراني كل كشور در سال 89 كمتر از 1.9 درصد است، در حالي كه در سال گذشته اين سهم 1.9 درصد بوده است.

معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم با بيان اينكه دانشگاه‌ها در سال تحصيلي جديد با كمبود بودجه عمراني مواجه هستند، اظهار داشت: خوشبختانه با رايزني‌هاي انجام شده با معاونت رنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري و همچنين كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، مقرر شده است كه كسري‌ موجود از طريق اصلاحيه بودجه جبران شود.

متكان همچنين به تشريح وضعيت بودجه دانشگاه‌ها در سال تحصيلي جديد پرداخت و گفت: بودجه جاري دانشگاه‌ها در سال جاري رشد قابل قبولي داشته است، به طوري كه بودجه جاري دانشگاه‌هاي بزرگ از 18 تا 27 درصد و دانشگاه‌هاي در حال توسعه نيز 30 تا 60 درصد رشد داشته‌اند.

* پيگيري‌هاي وزارت علوم براي افزايش حقوق اساتيد دانشگاه‌ها

وي در بخش ديگري از گفت‌و‌گوي خود با خبرگزاري فارس به پيگيري‌هاي وزارت علوم براي افزايش حقوق اعضاي هيئت علمي و كاركنان دانشگاه‌ها اشاره كرد و اظهار داشت:در دستور كار معاون اداراي مالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از بررسي افزايش حقوق كارمندان و اعضاي هيئت علمي دانشگاهها و تقاضاي وزارت علوم به دولت در اين زمينه خبر داد و گفت: دانشگاهيان و اساتيد با توجه به وضعيت و جايگاه خود هموراه نيازمند تحقيق و پژوهش بوده و در اين شرايط نمي‌توانند و نبايد به كار ديگري مشغول باشند.

معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم با بيان اينكه درخواست‌هاي منطقي براي افزايش حقوق اين قشر مطرح كرده‌ايم، اضافه كرد: بايد شرايطي را براي دانشگاهيان و به خصوص اساتيد دانشگاه‌ها فراهم كنيم كه بيشتر وقت خود را در دانشگاه و براي تحقيق و پژوهش صرف كنند و تقريبا حضوري دائمي در دانشگاه داشته باشند.

متكان در ادامه تقاضاي وزارت علوم براي افزايش حقوق اساتيد را خارج از ضريب 6درصد معمول خواند و تصريح كرد: بر اساس تقاضاي وزارت علوم از دولت، افزايش حقوق اعضاي هيئت علمي و كاركنان دانشگاهها در دستور كار قرار دارد و مراحل قانوني خود را طي مي‌كند.

وي همچنين خاطرنشان كرد: بر اساس مصوبه دولت، اكنون ضريب افزايش 6 درصد براي اعضاي هيئت علمي اعمال شده است اما تقاضاي وزارت علوم براي افزايش حقوق اساتيد خارج از اين ضريب 6 درصد خواهد بود.

متكان در خصوص برنامه‌هاي وزارت علوم براي افزايش حقوق كاركنان دانشگاه‌ها نيز يادآور شد: با توجه به نقش ويژه اساتيد و كاركنان دانشگاه‌ها در ارائه خدمات مناسب به دانشجويان، برنامه‌هايي براي افزايش حقوق همكاران در حوزه ستادي وزارت علوم و همچنين سطح دانشگاه‌ها تدوين شده كه اميدواريم هرچه زودتر به نتيجه برسد.

* انتخاب رؤساي دانشگاه‌ها به پيشنهاد كارگروه‌هاي تخصصيي و تصميم وزير علوم

معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تغيير رؤساي برخي دانشگاه‌هاي كشور در روزهاي اخير اظهار داشت: بعد از برگزاري مراسم معارفه وزير علوم شاهد بوديم كه برخي از رسانه‌ها از اعمال تغييرات گسترده در دانشگاه‌هاي كشور خبر دادند، اما اين اتفاق رخ نداد.

وي افزود: وزير علوم در همان زمان اعلام كرد كه هيچ كاري را بدون كارشناسي دقيق انجام نخواهيم داد و تغيير برخي از روساي دانشگاه‌ها نيز اكنون بعد از يك سال و با توجه به شرايط اين افراد انجام مي‌شود.

معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم با بيان اينكه چند كارگروه مختلف و يك كميته انتصاب در وزارت علوم اين مسئله را دنبال كرده‌اند، گفت: اين كار در نهايت توسط وزير علوم انجام مي‌شود و اكنون نيز بسياري از روسايي كه تغيير كرده‌اند، دوره 4 ساله يا 8 ساله خدمت‌شان پايان يافته است و البته برخي از اين افراد نيز بنا به درخواست و استعفاي خود جابجا شده‌اند.

* برخي رؤساي دانشگاه‌ها با درخواست خود تغيير كرده‌اند

متكان با بيان اينكه برخي از مديران بعد از گذشت چند سال از حضور خود در يك مجموعه و با توجه به امكانات و پتانسيل موجود درك مي‌كنند كه تاثيرگذاري لازم را ندارند، خاطرنشان كرد: تمام تغييرات اعمال شده بعد از كارشناسي لازم اعمال شده و حتي افكار عمومي نيز خواهان برخي از اين تغييرات بوده است.

وي با بيان اينكه روساي دانشگاه‌ها مديران اجرايي اين مجموعه‌ها هستند، يادآور شد: بسياري از روساي تغيير يافته بنا به درخواست خودشان از رياست دانشگاه كنار رفته‌اند، چون اين افراد به دليل فعاليت اجرايي، زماني براي ارتقاي علمي خود نداشته‌اند.

معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم روساي دانشگاه‌ها را ذخاير علمي و اجرايي كشور خواند و تصريح كرد: اين افراد اكنون به هر دليلي از رياست كنار رفته و يا در بخش‌هاي مختلف جابجا شده‌اند، اما بايد از تجربيات موفق آنها در هر جايگاهي كه هستند، استفاده مناسب كرد.

* روند جذب متمركز اعضاي هيئت علمي نتايج بهتري دارد

متكان با تاكيد بر اينكه تمام اقدامات وزارت علوم با مطالعه و كارشناسي لازم اجرايي مي‌شود، اظهار داشت: در همين زمينه اقداماتي براي جذب اساتيد آغاز شده تا نياز دانشگاه‌ها به هيئت علمي برطرف شود.

وي در پايان با بيان اينكه مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد كه روند جذب اعضاي هيئت علمي به صورت متمركز نتيجه بهتري دارد، گفت: جذب متمركز اعضاي هيئت علمي اكنون در دستور كار وزارت علوم قرار گرفته است و تا آخرين روز مرداد، بيش از 6 هزار نفر در اين زمينه ثبت‌نام كرده‌اند.

معاون توسعه منابع و مديريت نيروي انساني وزارت علوم در همين زمينه خاطرنشان كرد: اميدواريم با پيگيري اين فعاليت‌ها و با توجه به نقش ايران به چشم‌انداز آينده و جهش‌هاي علمي كشور شاهد تسريع پيشرفت كشور در منطقه و جهان باشيم.

* افزيش بيش از 3 برابري دانشجويان مقاطع تكميلي و رشد كيفي نظام آموزش عالي

وي در بخش پاياني سخنان خود به پيشرفت‌هاي نظام اموزش عالي كشور در 5 سال اخير اشاره كرد و افزود: ايران در سال 84 حدود 5 هزار دانشجوي دكترا داشت كه اين آمار اكنون به بيش از 20 هزار دانشجو رسيده است.

متكان همچنين با افزايش آمار دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد كشور از 20 هزار نفر در سال 84 به بيش از 65 هزار دانشجو در سال جاري، ياداور شد: در كنار افزايش كمي تعداد دانشجويان بايد اذعان كرد كه كيفيت آموزشي كشور هم با توجه به تعداد مقالات و موضوعات آنها و همچنين پيشرفت‌هاي علمي كشور رشد چشمگير داشته است

حکم تازه احمدی نژاد برای رییس پیشین دانشگاه شریف

حکم تازه احمدی نژاد برای رییس پیشین دانشگاه شریف

سیاست > چهره ها  - رئیس جمهور طی حکمی دکتر سعید سهراب پور را به عنوان عضو هیئت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منصوب کرد.

به گزارش مهر، احمدی نژاد  این حکم را با پیشنهاد دانشجو و به موجب ماده 5 قانون اساسنامه کتابخانه ملی ایران و بند یک مصوبه شورای عالی اداری مصوب 2 شهریور سال 1381 با توجه به پیشنهاد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صادر کرد.

سعید سهراب پور پیش از این به مدت 12 سال رئیس دانشگاه صنعتی شریف بود که در مردادماه سال 89 طی حکم وزیر علوم جای خود را به دکتر رضا روستا آزاد داد.

اساتید شریف و ترک سخنراني حدادعادل

اساتید شریف و ترک سخنراني حدادعادل
برخي از استادان دانشگاه صنعتی شریف هنگام سخنرانی خودخواسته غلامعلی حدادعادل در مراسم تودیع و معارفه رئيس دانشگاه شريف، محل برگزاری مراسم را ترک کردند.


به گزارش آتي‌نيوز، مراسم توديع سعید سهراب‌پور و معارفه روستاآزاد به عنوان روساي قديم و جديد دانشگاه صنعتی شریف يكشنبه برگزار شد كه حاشيه هايي را به دنبال داشت.

*در اين مراسم غلامعلی حدادعادل رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به درخواست خود خواستار ايراد سخنراني شد ولي هنگامی که مجری برنامه از وي برای سخنرانی دعوت کرد، حدود 50 نفر از حاضران در مراسم که بیشتر اعضای هیات علمی دانشگاه بودند، سالن را ترک کردند و تا پایان برنامه به محل برگزاری مراسم بازنگشتند.

اين در شرایطی بود كه نام حدادعادل در فهرست سخنرانان از پیش تعیین شده مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید دانشگاه صنعتی شریف نبود.

*كامران دانشجو وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم حضور نداشت که محمد مهدی‌نژاد نوری معاون پژوهشی و فناوری اين وزارتخانه علت این امر را همزمانی دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری و برنامه تودیع و معارفه ریاست دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد و معاونان آموزشی، دانشجویی و پژوهشی و فناوری وزارت علوم به نمایندگی از طرف کامران دانشجو در این مراسم حضور یافتند.

سعید سهراب پور پس از 13 سال ریاست دانشگاه صنعتی شریف به سبب کهولت سن و بیماری، هفته جاری از مسوولیت خود استعفا کرد و رضا روستا آزاد معاون پژوهشی و فناوری این دانشگاه، جایگزین وی شد.

حداد عادل در مراسم تودیع رییس پیشین دانشگاه شریف:

 از شنیدن خبر رفتن دکتر سهراب پور یکه خوردیم

سیاست > چهره ها  - رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: حفظ نیروهای نخبه دارای دو بعد فرهنگی و پژوهشی است و تنها با تاسیس موسسات پژوهشی قوی است که می توانیم نخبگان را از خارج به داخل برگردانیم..

به گزارش مهر، غلامعلی حداد عادل یکشنبه شب در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه شریف چنین افزود:

• تا زمانی که توازنی میان تربیت نیروی انسانی و موسسات پ‍‍ژوهشی وجود نداشته باشد تعدادی از نخبگان جذب خارج خواهند شد.

• درست است که به هر اندازه که کسی به لحاظ اعتقادی و فرهنگی به اسلام و ایران معتقد باشد، انگیزه بیشتری برای بازگشت به کشور دارد اما خروج از کشور برای تحصیل علم کار پسندیده‌ای است.

• بازگشت نخبگان تابع انگیزه‌های درونی و امکانات بیرونی است، انگیزه‌های درونی باید با اعتقادات و فرهنگ رشد پیدا کنند و باید به جوانان بیاموزیم که اگر در کشور ضعف‌ها و کاستی‌هایی وجود دارد نباید با بودجه کشور در کشورهای دیگر با خیال راحت یک زندگی آرام را گذراند.

• تصویر دکتر سهراب‌پور در ذهن من یک شخصیت علمی است وی معنای پژوهش و فناوری و پژوهش و دانشگاه را در اداره کشور به خوبی می‌داند.

• سهراب‌پور بی هیاهو و بدون حاشیه و با عشق و علاقه به مدیریت دانشگاه پرداخته است و در درگیر نشدن این دانشگاه در بحران‌ها و تلاطم‌های سنگین بسیار موفق بوده و توانسته است با متانت شخصی خود دانشگاه را به خوبی اداره کند به همین خاطر امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دانشگاه شریف در کشور احساس می‌شود.

• مطمئنا همه ما از تغییر دکتر سهراب‌پور یکه خوردیم اما این تغییرات باید روزی اتفاق می‌افتاد و این مسئله در دانشگاه یک امر طبیعی است.


• مهم این است که یک تغییر باعث افت و بحران نشود یا دستاورد نفر قبل یا فرد دیگری را تخریب نکند.

• خوشبختانه دکتر روستا آزاد در مباحث فرهنگی و ‌انقلابی، یک صاحب نظر و نمونه یک استاد بسیجی است.

 
گفتنی است روستا آزاد طی حکمی از سوی وزیر علوم جایگزین سهراب پور در راس دانشگاه صنعتی شریف شد.