جامعه > آموزش - بخشی از دستور کار ما این بود که وزیر علوم را به کمیسیون دعوت کنیم، این کار را هم انجام دادیم، اما ایشان از حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، امتناع کرد و اگر این امنتاع ها ادامه پیدا کند مطمئنا برای برخورد با این قضیه از روش های قانونی دیگری استفاده خواهیم کرد.
الهه محمدی: در چند هفته گذشته شاهد تغییرات گسترده ای در سطوح مختلف دانشگاهی مخصوصا ریاست های دانشگاهها هستیم. بطوریکه در عرض 3 ماه رییس های 20 دانشگاه کشور تعویض گردیده اند و اخباری مبنی بر تعویضات گسترده دیگری در دیگر دانشگاههای کشور نیز به گوش می خورد. این درحالیست که این اخبار نمایندگان مجلس را نیز به واکنش واداشته است تا جاییکه این واکنش ها باعث دعوت وزیر علوم و تحقیقات به کجلس برای توضیح پاره ای از مسائل در این زمینه شد. درباره همین واکنش ها و اعمال های تغییرات در ریاست دانشگاهها با "علی عباسپور تهرانی" رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفتگویی پرداخته ایم.
آقای عباسپور چند مدتی است که شاهد تغییر روسای دانشگاهها در سطح دانشگاههای کشور هستیم. این نوع تغییرات ناشی از چیست؟
قاعدتا روسای دانشگاهها با دقت بالایی انتخاب می شوند. هم از نظر مدیریتی و هم از نظر علمی دارای رتبه های بالایی هستند. در سطح جهان هم همین گونه است و اگر بخواهد تغییری در سطح مدیریتی دانشگاهها انجام گیرد بنابر پتانسیل های علمی موجود در کشورشان انکه توانایی بالای علمی بیشتری داشته باشد بر منصب خود باقی می ماند و بازنشستگی استادها همراه کنار رفتن آنهاست و یا نداشتن توانایی جسمی. اما متاسفانه در کشور ما چنین نیست و این بیشتر ناشی از خلاهای قانونی است.
این خلاهای قانونی از کجا ناشی می شود؟
در کشور ما شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول دادن حکم به رییس های دانشگاهاست. تعدادی از اشخاص حقیقی حکم ریاست دارند و با داشتن توانایی های علمی بر این مسند تکیه زده اند، اما مسئولین شورای عالی انقلاب فرهنگی متاسفانه به وظایف خود عمل نمی کند و ما با تغییر هر دولتی شاهد تغییرات در ریاست های دانشگاهها هستیم.
چرا ما با تغییر دولتی به دولتی دیگر شاهد تغییرات گسترده در دانشگاهها مخصوصا در مسند ریاست هستیم؟
به هرحال مسئولین دولتی فکر می کنند با تعویض ریاست دانشگاهها می توانند فضای دانشگاهها را از ان خود کنند در حالیکه هم استادان و هم دانشجویان افکار مستقل مخصوص به خود را دارند و با این اعمال شتابزده کاری از پیش نخواهد رفت. این قضیه در زمان وزارت آقای معین نیز با وجود تمام شایستگی های رییسان برخی از دانشگاهها اتفاق افتاد که متاسفانه شاهد وارد شدن خدشه های زیادی به بدنه آموزشی کشور بودیم.
شما قبلا در مورد تعویض رییس دانشگاه صنعتی شریف موضع گیری هایی کرده بودید. چقدر تعویض آقای سهراب پور با توجه به موثر بودن این دانشگاه در رتبه بندی جهانی دانشگاههای ایران در جهان، به نفع این دانشگاه و جامعه علمی کشور خواهد بود؟
آقای سهراب پور یکی از بهترین روسای دانشگاههای کشور بودند و هیچ دلیلی برای تغییر ایشان دیده نمی شود، ایشان نه تنها از لحاظ جسمی ناتوان نبودند، بلکه از لحاظ هویتی بیش از دوازده سال رئیس این دانشگاه بودند و مدیریت ایشان در پیشبرد اهداف این دانشگاه بسیار موثر واقع شد. اینکه بیان می شود دلیل تعویض ایشان ناتوانی جسمی بود، از این نظر درست به نظر نمی رسد که اگر غیر از این بود به ایشان پیشنهاد استفاده ایشان در مقام قائم مقامی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، مطرح نمی شد. دانشگاهی مثل دانشگاه شریف که در آن آرامش حاکم است و مدیریتش کارنامه بسیار خوبی دارد، دلیل تعویض آقای سهراب پور از سوی وزیر علوم عجیب به نظر می رسد، با توجه به اینکه ایشان جزء چهره های ماندگار کشور هستند.
حالا صرف نظر از اینکه دلیل اصلی این اقدام چه می تواند باشد، این عمل صد در صد خدشه بزرگی به جامعه علمی کشور وارد می کند. نظر شما هم همین است؟
به نظر من دلیلی ندارد وقتی دانشگاهی از هر لحاظ خوب عمل می کند، رئیس آن را عوض کرده و به بدنه آن خدشه وارد کنیم. مطمئنا تعویض های عجولانه با اعمال سلیقه های متفاوت، این دانشگاه ها را در سراشیبی علمی قرار خواهد داد. دانشگاههایی مثل دانشگاه شریف با ریاست آقای سهراب پور که توانسته رتبه بندی خود را که بالای 500 بوده به یزر 200 کاهش دهد، با این تصمیمات مطمئنا دچار خدشه خواهد شد. نه تنها این دانشگاه، بلکه بقیه دانشگاهها هم اگر در این مسیر بیفتند، لطمه بزرگی خواهند دید.
واکنش نمایندگان مجلس به این اعمال نظرات سلیقه ای چه بوده است؟
بخشی از دستور کار ما این بود که وزیر علوم را به کمیسیون دعوت کنیم، این کار را هم انجام دادیم، اما ایشان از حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، امتناع کرد و اگر این امنتاع ها ادامه پیدا کند مطمئنا برای برخورد با این قضیه از روش های قانونی دیگری استفاده خواهیم کرد.